salam hi....
hari nie aku tampal lak picture2 sempena besday anak sedara aku yg pertama..maknenyer umur die 1 tahun..
walaupun sederhana..tp meriah giler...rasenyer mcm lbih 20 org plak dlm umah tuh..
riuh bukan main..padahal sebijik kek dgn jajan jerk..(eh xtau ea jajan tu ape??cekedis tau??..xtau cari dlm kamus,,)
jom...tgk gbr nih..
nama besday girl nih Nur Amira Bt Mohd Syukri..









E.N.J.O.Y

my blog, my mind , remind me....: Tersenarai Dalam Blog Baru (2010) Pilihan Malaysia...: "Assalamualaikum...
Alhamdulillah...Tadi acap nak tengok rakan-rakan blog yang tinggalkan jejak kat shoutbox,Ingat nak ziarah balik ..."

Sekitar majlis pertunangan Eda & Ejan...
Untuk korang tgk2 jew..hihihih

.


sekitar majlis tu la ek???

salam dan selamat pagi cikgu..eh..eh...teringat lak mase sekolah dulu.time cikgu masuk jer kena berdiri dan ucpkn selamat pagi...
Hari nie 9 disember 2010..Hari jadi mak yg ke 47 thun..Selamat hari lahir untuk mak..Cahaya harap mak sentiasa diberkati dan diberikan kesihatan yg baik.Dilimpahi kasih sayang anak-anak.Sesungguhnya cahaya sgt syg kat mak..walaupun kadangkala byk wat mak terluka,terlalu dikesali...Harap mak sentiasa gembira..

Walau hadiah segunung emas pun xsame nilainya dgn kasih syg yg mak berikan..

Hepi Besday to My Mum...

MAAL HIJRAH: SUNTIKAN UNTUK KEUNGGULAN UMAT


Oleh : Prof. Madya Dr. Ab. Aziz Mohd. Zin
Panel Penulis JAKIM

Pada awal abad yang ketujuh Masehi, masyarakat dunia berada di pintu kehancuran. Kuasa dunia pada abad tersebut yang terdiri dari Kerajaan Empayar Rom (509SM-453M) dan Kerajaan Empayar Farsi (700SM-641M) telah menjunam jatuh akibat rebutan kuasa dan perpecahan di sana sini. Masyarakat Arab yang menghuni Semenanjung Tanah Arab lebih teruk menghadapi keruntuhan akibat daripada keruntuhan moral dan sifat taksub kepada kabilah dan puak. Dunia dalam bahaya kerana keadaan masyarakatnya tidak stabil lantaran kehilangan tonggak pegangan dan moral.
Allah Maha Adil dan Maha Penyayang kerana tidak membiarkan masyarakat manusia terus hancur dan musnah. Allah s.w.t mengutuskan seorang rasul-Nya yang terakhir iaitu Nabi Muhammad s.a.w.
Dalam mengimbau kembali peristiwa tersebut, Allah s.w.t menjelaskan dalam firman-Nya yang bermaksud:
'Dan berpegang teguhlah kepada Tali Allah (agama Islam) dan janganlah kamu bercerai berai, dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu) lalu Allah menyatukan antara hati kamu (hingga kamu bersatu padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. Kamu dahulu berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran) lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (melalui Islam). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keterangan-Nya supaya kamu mendapat petunjuk hidayat-Nya'
(Ali ‘Imran:103)
Ayat tersebut antara lain menjelaskan bahawa keadaan manusia yang hampir-hampir rosak binasa dan akan menerima akibat yang lebih buruk di akhirat telah diselamatkan menerusi pengutusan rasul untuk memandu mereka ke jalan yang benar dan akhirnya mereka terselamat.
Bagi mengubah masyarakat supaya berada dalam keadaan selamat, Rasulullah s.a.w telah berhempas pulas mengorbankan segala apa yang ada dan ini diikuti pula oleh sahabat-sahabat baginda yang setia. Dalam tempoh 23 tahun, usaha tersebut dicurahkan oleh baginda dan akhirnya mencapai matlamat iaitu berjaya mengubah dan menyelamatkan masyarakat dunia dari kehancuran dan kerosakan.
Dalam sebuah hadith riwayat Muslim, Rasulullah s.a.w membuat perbandingan tentang usahanya itu yang bermaksud:
'Antara aku dan kamu diumpamakan seperti seorang lelaki yang menyalakan api. Maka datanglah segala unggas dan binatang-binatang kecil yang berterbangan lalu jatuh ke dalamnya, sedangkan lelaki itu berusaha untuk menahan benda-benda tersebut dari jatuh ke dalamnya. Aku memegang dengan kuat ikatan pinggang kamu supaya tidak jatuh ke dalam api, sedangkan kamu terlepas dari peganganku.' Hadith ini menggambarkan keadaan manusia yang menuju kepada kebinasaan sedangkan mereka tidak mengetahuinya. Manakala Rasulullah s.a.w pula berusaha sedaya upaya untuk menyelamatkan mereka agar terlepas dari kebinasaan itu. Akhirnya masyarakat Islam di Semenanjung Tanah Arab telah dapat mencabar kuasa dunia iaitu Rom dan Farsi seterusnya muncul selepas itu sebagai sebuah masyarakat yang mengambil alih kuasa dunia.
Rasulullah s.a.w dan para sahabat r.a berjaya mengubah masyarakat dari sudut kepercayaan, sikap, moral, cara berfikir dan segala-galanya, termasuk perubahan pengorbanan daripada tertumpu kepada sesama manusia kepada tertumpu kepada Allah. Masyarakat manusia berjaya dipindahkan dari dua keadaan yang perbezaannya sangat jauh.
Dalam menyusuri perkembangan sejarah, selepas kejayaan kali pertama maka masyarakat Islam mengharungi jatuh bangun dalam pentas pergolakan dunia dan ia berkait rapat dengan komitmen mereka terhadap agama Islam yang suci. Era kemalapan umat Islam kali terakhir berlaku pada awal abad ke-20. Sejak kejatuhan Khalifah Uthmaniah di Turki pada tahun 1924, masyarakat Islam semakin terumbang-ambing di gelanggang dunia. Kini masyarakat Islam masuk ke era kelemahan dan keruntuhan yang menyeluruh. Masyarakat Islam yang berpecah-pecah berdasarkan kawasan dan negara, menjadi sebuah masyarakat yang sentiasa dicabar dan dihina di mana-mana. Menjelang abad ke-21, masyarakat Islam diganyang di merata-rata seperti di Yugoslavia, Iraq, Palestin, Kosovo dan di seluruh pelosok dunia. Apa yang berlaku sekarang jelas sebagaimana yang diceritakan dalam sebuah hadith riwayat Abu Daud yang bermaksud:
'Hampir-hampir seluruh umat mengeliling kamu sepertimana orang-orang yang kelaparan mengelilingi hidangan mereka.' Ada yang bertanya, 'Apakah itu disebabkan bilangan kita kurang?' Nabi s.a.w menjawab: 'Bilangan kamu pada ketika itu ramai tetapi seperti buih. Allah mencabut dalam hati seteru kamu perasaan gerun terhadap kamu dan meletakkan perasaan al-wahn dalam hati kamu.' Ada yang bertanya: 'Apa al-wahn itu wahai Rasulullah?' Jawab Baginda: 'Cintakan dunia dan bencikan mati.' Hadith ini jelas menunjukkan bahawa sampai suatu masa orang-orang Islam samalah seperti satu hidangan yang dikelilingi oleh sekumpulan orang yang lapar lagi gelojoh makan. Tiada sedikitpun perasaan bimbang dalam hati orang bukan Islam untuk melakukan apa sahaja yang disukai terhadap orang-orang Islam kerana mereka sangat lemah.
Ada bermacam-macam jawapan apabila ditanya sebab kelemahan masyarakat Islam sekarang. Ada yang berpendapat ia berpunca dari kelemahan politik dan perpecahan di kalangan masyarakat Islam. Ada yang berpendapat kerana kelemahan ekonomi, kelemahan pendidikan dan pencapaian ilmu ataupun kerana kelemahan dalam pencapaian sains dan teknologi. Ada yang memberikan alasan kerana kelemahan iman atau kerana tidak mengikut arahan agama dan bermacam-macam lagi.
Namun berdasarkan hadith itu tadi, jelas menunjukkan bahawa sebab kelemahan masyarakat Islam ialah hilangnya semangat berkorban dari dalam diri mereka. Umat Islam sudah tidak sanggup berkorban untuk tidak cintakan dunia atau berkorban untuk tidak takut mati. Mereka cintakan dunia sehingga sanggup memilihnya dengan membelakangkan kepentingan agama. Mereka juga takutkan mati apabila dituntut oleh agama bangun memperjuangkan sesuatu kebenaran. Inilah sifat-sifat negatif yang menjangkiti umat Islam.
Roh Ma’al Hijrah memerlukan setiap umat Islam berkorban untuk berpindah daripada bentuk negatif yang ada dalam diri mereka kepada bentuk-bentuk positif yang selaras dengan Islam. Berkorban ataupun jihad perlu tersemai di dalam jiwa masyarakat Islam sama ada dari sudut pengertian mahupun sikap.
Masyarakat Islam kini agak jauh terpesong dari landasan agamanya. Sebagai contoh, sungguhpun agama menuntut agar umatnya menuntut ilmu, tetapi kenyataan yang ada, sehingga kini sebahagian besar masyarakat Islam adalah buta huruf. Islam juga menuntut umatnya bersatu padu. Namun realiti masa kini umat Islamlah yang paling ramai berpecah belah. Demikianlah juga, Islam menuntut umatnya supaya rajin, berdisiplin dan menjaga masa tetapi orang Islamlah yang kurang berusaha, tidak berperaturan dan suka membuang masa.
Jika dilihat kepada dasar-dasar ajaran Islam itu sendiri, peluang orang Islam untuk maju dan mulia dalam dunia masa kini amatlah cerah. Ini kerana orang Islam mempunyai aset yang mencukupi dalam rangka untuk menempah kemajuan iaitu dorongan dari ajaran Islam dan aset material.
Aset galakan dan dorongan agama ini dapat dilihat dengan jelas di mana Islam sangat mementingkan ilmu dan mewajibkan ke atas setiap umatnya menuntut ilmu. Agama juga menuntut orang Islam sentiasa membina kekuatan dan kemuliaan. Kewajipan ini mendorong kuat umat Islam berusaha mencapai kekuatan dan kemuliaan pada setiap masa dan ketika. Ajaran Islam juga sangat mementingkan pegangan hidup yang mantap dan akhlak mulia. Islam juga mewajipkan umatnya menjalankan aktiviti kehidupan dengan bersih, ikhlas dan amanah.
Oleh itu, galakan-galakan seperti ini sangat penting dan menjadi modal yang besar kepada masyarakat Islam dalam mengembalikan keagungan dan kegemilangan zaman emas umat Islam.
Di samping itu, umat Islam memiliki aset material yang besar dan utama yang tidak dimiliki oleh kuasa kuffar. Petroleum, gas asli, bahan galian, sumber air, hasil hutan, bahan makanan, bilangan penganut dan banyak lagi adalah sumber kekuatan umat yang sentiasa menjadi bahan rebutan dan eksploitasi oleh golongan kuffar. Dengan adanya aset-aset tersebut dan manfaat secukupnya maka tidak mustahil masyarakat Islam menjadi satu masyarakat yang kuat dan maju sebagaimana yang pernah ditempa pada suatu ketika dahulu.
Perpindahan Rasulullah s.a.w dan para sahabat r.a dari kota Mekah ke Madinah dan sebelumnya perpindahan sesetengah sahabat dari Mekah ke Habsyah, merupakan pembinaan langkah baru sebagai persiapan menghadapi cabaran yang bakal tiba secara terus menerus. Hijrah bukanlah asing dalam Islam dan ia adalah sebahagian daripada Islam. Hijrah kerana menuntut ilmu, mencari kebenaran, berjihad, berdakwah, mencari nafkah, kerana perniagaan dan bermacam-macam hijrah lagi adalah tuntutan dan asas ajaran Islam itu sendiri.
Untuk terus maju dan mencapai kemuliaan, masyarakat Islam tidak boleh berpeluk tubuh dan hanya menyerah kepada takdir. Umat Islam dahulu telah berjihad secara habis-habisan, maka sebab itulah mereka berjaya meletakkan Islam di tempat yang mulia dan sepatutnya. Kini giliran kita memberi sumbangan kepada agama yang suci ini agar ia terus berkembang dan dihormati. Sesungguhnya bumi ini dan segala apa yang ada padanya adalah hak kepunyaan umat Islam. Di tangan orang Islamlah selayaknya ia harus ditadbirkan. Firman Allah s.w.t yang maksudnya:
'Dan demi sesungguhnya, Kami telah tulis dalam kitab-kitab yang Kami turunkan sesudah ada tulisannya pada Luh Mahfuz, bahawasanya bumi ini akan diwarisi oleh hamba-hamba-Ku yang soleh'
(al-Anbiya’:105)
Ayat tersebut menjelaskan kepada orang Islam tentang hak mereka mewarisi pentadbiran bumi ini, tetapi dengan syarat bahawa mereka terdiri dari golongan orang-orang yang soleh. Jika syarat tersebut luput, maka mereka tidak berhak apatah lagi layak mendapatkannya.
Bagi melepaskan diri dari kongkongan kelemahan dan kehinaan, maka umat Islam perlu melihat hijrah dalam pengertiannya yang luas iaitu perubahan diri menuju kepada kegemilangan di dunia dan di akhirat. Untuk itu maka langkah yang perlu diatur mestilah mengandungi kefahaman yang jelas dan gerak kerja yang teratur dan betul.
Perubahan ke arah kemajuan dan kemuliaan ummah bermula dengan pengisian kefahaman bahawa Islam adalah agama yang agung dan mulia maka umatnya juga jelas adalah umat yang agung dan mulia. Namun ia hanya dapat dicapai menerusi kekuatan spiritual, moral, fizikal, dan daya cipta serta kesatuan umat itu sendiri. Masyarakat Islam juga wajib memahami bahawa segala ilmu yang baik dan berfaedah kepada manusia adalah termasuk ke dalam ilmu yang disukai dan dituntut oleh Islam. Oleh itu, menuntut ilmu yang bermanfaat adalah satu kewajipan dan dikira berdosa mereka yang mengabaikannya. Masyarakat juga perlu memahami bahawa mereka merupakan pewaris yang sah kepada kepimpinan bumi ini. Tanpa pertunjuk dan panduan hidup dari Allah Tuhan semesta alam, mustahil kaum lain yang mensyirikkan Allah s.w.t layak mentadbir bumi yang diciptakan-Nya.
Di samping kefahaman, beberapa gerak kerja juga harus diatur oleh masyarakat Islam untuk tujuan kemajuan dan kemuliaan Islam iaitu menceburkan diri dalam pelbagai kajian dan penemuan dengan lebih kuat daripada masyarakat lain, asalkan ianya berfaedah dan tidak bercanggah dengan batas-batas syarak. Masyarakat Islam juga perlu bergerak dan bekerja secara terbuka tanpa terikat dengan kongkongan pemikiran yang sempit dan merugikan. Dan juga perlu menghidupkan dan menghayati semangat jihad iaitu bersungguh-sungguh dan berkorban dalam mencapai cita-cita murni yang bertepatan dengan Islam. Umat Islam tidak dapat tidak mesti memperkukuhkan tonggak kekuatan yang terdiri dari kekuatan akidah, fizikal dan material. Mereka juga perlu mempertingkatkan usaha melahirkan masyarakat yang soleh dan seimbang dari segi rohani dan jasmani kerana ia menjadi syarat mewarisi teraju kepimpinan bumi ini.
Masyarakat Islam yang kian pudar dan kian hilang kekuatan tidak boleh dibiarkan terus berada dalam keadaan seperti ini. Masyarakat Islam pada hakikatnya mempunyai aset dan sumber kekuatan yang perlu digerakkan dan dimanfaatkan demi kemajuan dan kemuliaan umat. Kita mampu berbuat demikian jika kita mahu kerana bekalan sudah tersedia. Jika generasi awal umat Islam boleh melakukannya maka mengapa kita tidak boleh. Sesungguhnya Ma’al Hijrah merupakan titik tolak yang paling sesuai ke arah itu.
*untuk renungan bersama

Hilangnya Cintamu Lirik Ost Lagenda Budak Setan

Lirik Hilangnya Cintamu - Filianti Vlee (Ost Lagenda Budak Setan )

Bila cinta kini.
Tak lagi bermakna
Yang ku rasa kini
Hanyalah nestapa
Ditinggalkan cinta masa lalu


Dulu kau tawarkan
Manisnya janjimu
Yang ku sambut itu
Dengan segenap hatiku
Bila engkau pergi
Tinggalkanku

Hilangnya cintamu
Menusuk hatiku
Ternyata memilih
Cinta yang fana

Perginya dirimu
merobek jantungku
Hingga ku terjatuh
Dalam harapan

Hilangnya cintamu
Menusuk hatiku
Hingga ku terjatuh
Dalam harapan
Uuu...
Dalam harapan

*Suke x lagu nih..sy suke dengar lagu ni sgt2..cerite die pun same..korang cane???minat x??

My Mood For A Week

Hari nie xrase nk menaip untuk new post..Weak for a few weeks..Xsihat sentiasa..tp alhamdulillah semakin Sihat..
batuk dan selsema pun da bernasur pulih..Masih lom ade idea untuk wat blog..Saje nk menyinggah blog yg da tersadai selama 2 hari..hihi...
Enjoy my blog..


Oleh Amir Abd Hamid dan Yusmizal Dolah Aling
BIMBANG...Zuhaili menunjukkan laporan polis  dan gambar adiknya, Nur Afiza.
BIMBANG...Zuhaili menunjukkan laporan polis dan gambar adiknya, Nur Afiza.
BUKTI...lelaki yang disyaki membawa Nur Afiza ke India.
BUKTI...lelaki yang disyaki membawa Nur Afiza ke India.
KUALA LUMPUR: “Ia mungkin perkara paling bodoh dalam hidup saya, tapi percayalah, saya berjuang untuk mendapat yang terbaik. Saya sayangkan kamu semua, tetapi saya harus pergi.
“Ini mungkin hari paling sukar dalam hidup saya, tetapi saya tidak akan menoleh ke belakang,” luah seorang gadis dalam blognya sebelum menghilangkan diri dipercayai mengikut seorang pensyarah lelaki berusia lewat 50-an ke Kochi di negeri Kerala, selatan India.

Nur Afiza Mohd Mantali, 21, anak keempat daripada lima beradik menulis pesanan berkenaan di dalam blognya sehari sebelum dikesan meninggalkan negara ini dipercayai untuk bersama lelaki terbabit yang juga seorang bekas pensyarah perubatan warga India di sebuah institusi pengajian tinggi (IPT) di Sarawak.
Menurut abangnya, Zuhaili, 29, mereka sekeluarga kini kebimbangan berikutan adiknya yang mesra dipanggil Iza tidak dapat dihubungi sejak kehilangannya pada 1 November lalu.

Katanya, kegagalan untuk menelefon Iza juga menyebabkan mereka sekeluarga terfikir pelbagai kemungkinan buruk termasuk Iza dijadikan keldai dadah dan lebih teruk akidah gadis itu akan terpesong.

“Saya tak mengenali lelaki itu, tapi ibu (Hasimah Brahim, 48,) memberitahu Iza pernah membawa lelaki terbabit ke rumah di Kuching, Sarawak, pada bulan puasa lalu dengan memperkenalkannya sebagai kawan.

“Iza juga pernah memberitahu adik bongsu mengenai lelaki itu yang didakwanya seorang pensyarah kontrak di sebuah IPT di Sarawak dari tahun 2007 hingga 2009,” katanya yang ditemui di sini, semalam.

Menceritakan kejadian pada 1 November itu, Zuhaili berkata adiknya memberitahu mahu ke rumah kakaknya di Batu 7, Lundu, Sarawak.
“Ibu langsung tidak curiga kerana setiap bulan Iza akan menziarahi rumah kakak. Bagaimanapun, tiga hari kemudian, ibu bimbang Iza langsung tidak menelefon.

“Ibu menghubungi kakak Iza dan terkejut apabila mendapat tahu dia tidak ke rumah berkenaan,” katanya.

Menurutnya, bimbang keselamatan Iza yang ketika itu sudah lima hari tanpa khabar berita, ibunya membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuching pada 5 November lalu.

Zuhaili berkata, dia melakukan pemeriksaan di terminal lapangan terbang dan Jabatan Imigresen sebelum pihak terbabit mengesahkan nama Iza ada dalam rekod senarai penerbangan keluar ke Kochi, India, sehari selepas meninggalkan rumah.

Pemeriksaan lanjut di blog Iza juga, katanya, mendapati gadis berkenaan ada meninggalkan pesanan seolah-olah akan pergi jauh.

Zuhaili berkata, dia juga cuba bertanya mengenai adiknya kepada lelaki itu di laman Facebooknya, tetapi tiada jawapan, malah akaun itu didapati sudah ditutup.

Katanya, bimbang keselamatan adiknya itu, dia merujuk perkara berkenaan ke Wisma Putra dan Kedutaan India di Malaysia, namun masih tiada perkembangan sehingga kini.

“Kami khuatir kesihatan Iza yang menghidap asma akan terjejas. Selama ini, tiada siapa yang tahu dia mempunyai masalah itu kerana Iza hanya rapat dengan ibu, malah masih tidur bersama ibu sehingga sebelum kehilangannya.

“Harapan kami semoga Iza kembali ke pangkuan keluarga dengan selamat. Itu saja. Kami difahamkan ada satu tempahan tiket yang dibuat atas nama Iza dari Kochi ke Kuching pada 8 April 2011, tapi tak tahu sejauh mana kebenarannya kerana setakat ini belum dapat berhubung dengannya secara langsung,” katanya.

Sehubungan itu, Zuhaili berharap pihak berkuasa membantu dia dan keluarganya membawa pulang adiknya ke negara ini dengan selamat. Sebarang maklumat boleh hubungi beliau di talian 012-8892184.
 
 
Kongsi artikel ini menerusi media sosial

.

Hantaran kini ikut konsep perkahwinan

Oleh Siti Zarinah Sahib
sitizarinah@hmetro.com.my

HIASAN gubahan pengantin berubah mengikut peredaran semasa. Dahulu, hantaran lebih kepada teknik atau cara mempelai menggubah perhiasan dalam bentuk tertentu.
Kini, penggunaan perhiasan seperti bunga, bakul dan bekas hantaran moden, mewah serta memenuhi gaya kontemporari memenuhi cita rasa mempelai.

Pelbagai gaya rekaan gubahan semakin diminati pasangan bergantung kepada konsep majlis keraian. Ada yang memilih konsep hantaran berdasarkan warna pakaian serta tema majlis seperti ala Inggeris, Bali atau tradisional.

Namun perhiasan tidak semestinya menggunakan bunga segar sebagai memenuhi tata cara menghias. Penggunaan bunga plastik yang pelbagai di pasaran dengan bentuk dan warna seakan-akan sama de�ngan bunga segar turut menjadikan gubahan nampak hidup dan mewah. Apa yang penting adalah idea dan konsep.


Menurut Pembantu Penyelia Kraftangan Thank Q, Shazreen Samsul, kini konsep Inggeris semakin mendapat perhatian. Kombinasi dua warna seperti putih-hitam, ungu-putih, merah jambu-hitam, kuning dan merah-hitam semakin menjadi pilihan mempelai.

“Selepas mendapat idea serta konsep perkahwinan barulah gubahan dibuat. Biasanya ia mengambil masa dua minggu untuk menyiapkan satu set hantaran,” katanya.

Namun menurut Shazreen, sebaiknya pasangan memilih hantaran yang disediakan bergantung kepada tema pasangan kerana harganya lebih murah berbanding tempahan mengikut ilham sendiri.

Semua hantaran menggunakan bunga plastik kemudian diserikan dengan reben pelbagai warna serta menambah keunikan dengan bekas yang unik dan tersendiri.

Dia menyediakan satu set hantaran iaitu tujuh dulang bermula pada harga terendah RM400 dan semakin meningkat bergantung kepada bunga serta teknik gubahan digunakan. Biasanya gubahan eksklusif bernilai RM1,300 untuk tujuh dulang hantaran.

Bagi mempelai yang ingin menempah, dia menasihatkan supaya hantaran ditempa selewat-lewatnya tiga minggu sebelum majlis berlangsung atau boleh mendapatkan gubahan sedia ada mengikut konsep majlis.

Terima kasih:
  • Kraftangan Thank Q (www.thankq.com.my)

  • Alamat: No 102-109, Jalan 3/3, Nilai 3, Nilai Negeri Sembilan.

  • Kongsi artikel ini menerusi media sosial

    *untuk renungan Bersama-sama*

    semalam besday my pren vs my boss..ani..hepi besday kt ko..hri ni bru aku smpt nk masukkan dlm blog..
    haru biru dikejekan dek staff kuasa my yg semenyer happening..lap u ols..

    Nie la My boss..Puan Aini..
    Ni la keadaan Kuasa My dgn staff yg selalu kuat makan..jgn mare.....
    Nie la Muka-muka Kuasa My..
    Orang kuat Kuasa My yg sentiasa Kuat makan...nyum,mmm......nyummm....

    *dok tunggu bile kek eskrim nie nk dipotong...lambat tul..Kek Eskrim nie ditaja oleh Puan Yati..Tenkiu....
    Nie la org yang sponsor kek eskrim tu..sedappppppppppppppp..sgt2...i like it...
    tenkiu kak...

    myMetro | Dikeroyok geng penarik kereta


    SUNGAI PETANI: Seorang wanita mengalami detik ngeri apabila terpaksa bergelut dengan beberapa lelaki yang juga penarik kereta yang menceroboh kawasan rumahnya di Taman Petani Jaya, di sini, Sabtu lalu untuk merampas kereta miliknya.
    Dalam kejadian kira-kira jam 12.30 tengah hari itu, Norlieza Mohd Isa, 24, cedera di lengan kiri akibat ditoreh dengan pisau serta cedera di beberapa bahagian badan akibat dipukul kumpulan lelaki terbabit.

    Menceritakan semula kejadian itu, Norlieza berkata, ketika kejadian dia berseorangan di rumah sewanya manakala rakannya keluar sebelum melihat dua kereta dinaiki enam lelaki berhenti di depan rumah.
    “Empat daripada mereka kemudian bertindak membuka pintu pagar yang tidak berkunci sebelum menceroboh ke kawasan rumah serta membuka pintu kereta Proton Wiranya dengan mengumpil menggunakan peralatan tajam.

    “Saya cuba menghalang mereka daripada merosakkan kereta sebelum seorang meminta kunci kereta. “Saya enggan memberinya kerana mereka tidak menunjukkan notis penarikan kereta daripada bank,” katanya ketika ditemui, di sini, semalam.

    Menurutnya, kumpulan lelaki terbabit turut bertindak kurang ajar apabila menyatakan mahu merampas kereta itu untuk kegunaan mereka dan mahu menjual peralatan kereta itu bagi mendapatkan wang. Malah, mereka turut mencabarnya menghubungi polis apabila dia cuba menghalang perbuatan itu.
    Katanya, cubaannya untuk menghalang menyebabkan berlaku pergelutan hingga dia dipukul dan dicederakan sebelum ditolak hingga terjatuh.

    “Saya bernasib baik apabila teman serumah tiba-tiba pulang dan segera menghubungi polis menyebabkan kumpulan lelaki itu beredar dan tidak sempat merampas kereta saya,” katanya yang membuat laporan di Balai Polis Sungai Petani.
    Menurutnya, dia menghubungi bank berkenaan dan mereka mengakui mengeluarkan notis berkenaan tetapi tidak mengarahkan kumpulan lelaki itu merampas kereta berkenaan dan memintanya membuat laporan polis.

    Katanya, kejadian itu kali kedua berlaku apabila kumpulan sama menahannya di Jalan Ibrahim, di sini, pada 9 November lalu.

    “Kereta saya tiba-tiba dihalang Proton Waja dinaiki dua lelaki sebelum seorang daripada mereka masuk ke dalam kereta dan mengugut menyerahkan wang jika tidak mahu kereta dirampas. Saya yang ketakutan memberikannya RM100 sebelum mereka beredar.

    “Bagaimanapun, setengah jam kemudian ketika di kawasan Kampung Penghulu Him, di sini, dua lagi lelaki dipercayai rakan mereka menghalang kereta saya dan meminta RM2,000. Norlieza berkata, dia yang ketakutan memberikan RM1,500 sebelum baki RM500 diberikan malamnya.

    Jurucakap polis Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Muda, ketika dihubungi mengesahkan kejadian dan membuka kertas siasatan.

    My MOod..

    Hari nie rase semakin xsihat..batuk pun da worst..mybe....malam tadi xboleh nk tido..kerap sgt batuk...ubat da makan...badan pun da rase mcm nk demam jerk...esok da keje...jgn la makin teruk....

    ape lagik petua untuk menghilangkan batuk nie..selain makan ubat batuk yg sedia ade tuh...

    hi ols...Hari nie aku menulis lagik...tp aku xtau ape yg aku nk tulis...main sedap tangan menaip jerk..mgkin aku nk share cite psl hari bahagia aku xlame lagik..persiapan baru jer 7% kot...byk lagi xsiap walhal mase tu terlalu suntuk..mase terus berjalan...aku pun xtau la dari segi mane persiapan tuh nk dijalankan...mgkin kerana sbb2 tertentu persiapan tu hanya byk tu...Masih mencari idea untuk membuat hantaran..korang boleh share ngan aku klu korang ade idea yg best2 yek??Gubahan hantaran rase mcm nak sewa..tp kt mane ek? korang tau x mane2 tpt yg boleh disewakan...Xpayah la aku nk create baru..tkut pembaziran..lepas kawen mesti da x guna benda tu semua..if aku sewa xler rase rugi kot...ape pendapat korang..

    Lepas tu nk cari mak andam yg servis ok la..cantik...klu boleh semua nk yg terbaik kan???harap ok jerk...
    sbb perkahwinan nie xdelh grand mane pun..tp nk la npk grand skit kan? kawen sekali jer seumur hidup...mesti seronok kan?hbis lepas kawen seronok ker...TANGGUGJAWAB????tu semestinye...orang perempuan..semua nk kena jaga kan?dari semua sudut la nk kena jge...Insyallah aku da sedia...cume  yelah...semua tu ade  dugaan dan rintangan dalam alam perkahwinan...tu da asam garam die...
    Harap Aku akan menghadapinya dengan tabah..AMIN....
    Klu korang rase boleh bg aku idea sila-sila la yek....bye,...

    Bosannnnnnnnnnn.....^_^

    Hari nie aku xtau la knpae hati aku nie mcm nk marah,sedih,dan macam2 lagi la...nk wat keje pun da rase malas da...Pk mmg mcm nak berhenti je keje...lg 2 bln lebih jer aku keje kat sini..past aku aku da nk blah da...
    bulan 2 nie aku kawen...insyallah...lepas kawen kenalah ikut husband kan?so terpaksa la aku benti keje kat sni..
    aku pun da boring rasenyer kje kat sini..dgn company yg senantiasa serabut dgn karenah org..bukan dgn kerja...aku harap satu hari nanti company aku nie lebih sistematik di mase hadapan..Insyallah

    Melaka Oh Melaka

    Melaka....
    Mempunyai banyak sejarah dulu kala yg kekadang tu kite ingat da kekadang kite lupe...dan ade yg xtau langsung pasal sejarah melaka..korang tau...
    Melaka mempunyai banyak tpt2 yg menarik utk kite lawati dan memberi byk kenangan kpd kite...
    hehehe...
    Sebeno nye aku cume nk bgtau aku da naik river cruise...
    JAKUNNNNNNNNNNNNNNNN....
    peduli ape org kate aku jakun...or mesti org ckp..eleh...itu pun kecoh..hihihk..biarlah..
    janji aku da dpt naik..nk bukti....alamak...gbr xde la..kt tunang aku la pulak...xpe..xpe..aku tunjuk tiket kat korang...lantak la,....

    nah ni buktinyer....
    Byk lagi aku nk pi..nti bile aku naik taming sari,aku bgtau plak ek...
    menyusuri sungai tu mmg seronok...tgk bermcm2 keindahan malam..lampu warna-warni...romantik lg klu naik cruise tu 2 org jerk kan???..emmm..romantik tau..hihihi
    klah..nti korang kate aku jakun pulak..nti aku tambah lagi kejakunan aku tu ea..janji aku pergi dan rasai nyer tau...
    da..da....

    salam semua...sihat?da lame x wat new post...al maklum masih xpueh hati ngan blog nie..cam rase kekurangan plk,,lelagi ler bile aku tgk owg punyer blog tu cecantik jerk...dok terpk mcm mane la diorang nie wat blog cantik2..so aku nie dok tekan sane tekan sini cari idea...huhu..harap nie da memuaskan hati aku da..

    esok raye????yeyeye...xsabar nyer nk makan ketupat,lontong..lemang..
    Seronok sgt bile adik-adik balik..bawak anak-anak sedara yang mengalahkan satu bas kecohnyer...
    Mule la mulut mak aku membebel ngan cucu die..emmm..biaselah orangtua...bersepah skit jer da bising..hihihi..
    Tp yang xbestnyer xdpt balik kg Endau..da lame x tgk atok kat kg..yelah setakat cuti satu hari,susah la nk balik..

    Apa-apa pun aku nk ucapkan selamat hari raya haji kat korang..moga di beri kegembiraan dan kebahagiaan hari raye nie...

    My Lovely Blog

    Waaa.....jadi gak blog aku nie...tp masih xpuas hati tgk blog nie...masih lagi xceria...
    Aku masih lagi nk belajar care wat blog dan mengisi widget2 yang cantik menarik ko memang de bomb..
    Harap lepas nie boleh la tambah ape2 yang patut...

    hihi..Alhamdulillah...terhasil la nukilan dari aku utk tatapan blogger...

    Damia Qaisara

    Seorang bayi perempuan yang dinamakan dengan Damia Qaisara.Anak kepada adik aku..fatin dan hazri..
    rindu kat die skrg nie...adik aku berpantang 44 hari kt umah...semalam da hantar baby balik...so bile kat rumah da sunyi dengan tangisan Damia..Rindu rasenyer...bile anak org sebelah menangis semalam,tetibe jer aku bukak pintu bilik..konon nak tgk Damia..Baru teringat Damia da blik semalam..rupenyer.....emmm..rindu sgt..
    Damia manje sgt ngan nenek die...dari mak die tu...asyik nk marah jer baby nangis..hihihi...mak mcm harimau..nak mengaum jerk..Mungkin pengalaman pertama dpt baby...migrain bile damia nangis..kesian die...
    Raye haji nie Damia balik sini semula...jumpa nenek ek??Yang kelakar nyer..ayah aku tu die cam teringin jer nak anak..hihihi..larat ker mak aku?isk...iskk..Xmolah...aku bgtau mak aku..unur da lanjut..hihihi...nti anak sebaya lak dengan cucu...cam kelakar je kan...

    Ni la Damia Nyer...Comel...yg kat mulut tu sentiasa jer nak..klu tidak dengar jelah die melalak..
    Damia...makngah rindu ler nak cium2 damia...nak dengar damia nangis...

    Hari untuk berehat

    Salam untuk semua..
    Rindu nak mandi air terjun...sejuk..seronok..Tapi tempat yang best untuk pergi mandi manda??
    Ada Cadangan ker..Air Terjun kota tinggi..emmm...da lame x jejak tempat tu...katanye tempat tu sekarang ni makin mahal dan sebarang makanan tidak di benarkan di bawa naik ke atas..emmm..xler namenyer nk berpiknik kan?Nak pergi beramai-ramai..seme adik beradik...seronok jugak...boleh melepaskan tension barang seketika...Dan cara tu pun boleh mengeratkan silaturahim antara keluarga kan?
    Kekadang bile adik beradik ramai nie ade jer yang bawak maslah..harap dengan cara nie segala masalah tu boleh di lupakan seketika..

    Pilu..

    Assalamualaikum dan salam sejahtera.
    Aku tidak tahu kenapa hati ini begitu pilu sehingga menitiskan air mata.Aku tidak tahu apa yang bermain di fikiran tatkala ini.Aku hanya ingin memejamkan mata supaya hilang segala gundah gulana di dalam benak hati ini.Bermain dengan perasaan yang tiada hujung dan pangkalnya.Tetapi jauh disudut hati ini,aku rindukan kepada kedamaian.
    "Ya Allah..kau berikan aku kekuatan dalam menghadapi ujian dari mu.Aku rasa semakin dekat dangan waktu itu,semakin banyak ujian yang kau berikan padaku,Aku tidak tahu samada aku sanggup untuk melalui ujian mu itu dengan penuh kesabaran atau tidak.Moga Engaku sentiasa memberiku ketabahan itu ya Allah.

    Telah lama mencari sang pencinta yang setia...Tp dimanakah Ia...Adakah ianya hanya dunia khayalan seseorang yang bernama wanita..Mencari Seorang lelaki sbg suami ibarat bermain judi..Nasibnya baik jika menang dan padahlah jika kalah...Itukah yang akan berlaku kelak?.Sang lelaki selalu mencari kesempurnaan wanita,tp tidakkah sang lelaki itu sedar kesempurnaan tentang dirinya sendiri.
    Bait-bait cinta yang dilahirkan pada alam percintaan tidak seindah di alam perkahwinan.Adakah itu betul?

    Seorang wanita sanggup mengetepikan segala ego untuk sang lelaki yang dicintai,meninggalkan segala kebebasan hidup yang dinikmati hanya untuk insan yang bernama lelaki...
    Sang wanita adalah makhluk Tuhan yang senantiasa diuji kesabarannnya.Tidak kira dalam apa jua keadaan pun,sesungguhya wanita itu sangat tabah.

    Semoga Ketabahan seorang wanita itu sentiasa ada dalam dirinya..

    video

    Assalamualaikum dan salam sejahtera....
    Dah lame rasenyer x menjenguk blog nie...Nak kate sibuk tu xler...Cume kekadang bile buke blog nie mcm nk cerite seme masalah yg sedang difikir dan serabut kt kepala nie...Macam nk cerita seme kisah yg ade yg terlintas kt kepala nie..
    Boleh ker jadi penulis???Menulis untuk kepuasan diri sendiri tanpa menghiraukan ape orang lain kata.
    Kepuasan Hati..
    Samada untuk diri sendiri atau untuk memuaskan diri orang lain tanpa kehendak kita.
    Kepala dok berfikir bagaimana nk memuaskan hati kita tanpa dapat memuaskan hati orang lain..Apa yang diri kita sendiri nak..kekadang kita sendiri xtahu apa yang kita nak dari diri kita sendiri..Berfikir dan terus berfikir..sedangkan satu ketika itu kite terpaksa mengikut kemahuan orang lain tanpe kite sedar perkara tu tidak boleh memuaskan hati kita sendiri..dan akhirmya kita kecewa..kecewa dan terus kecewa...
    Apa yang kite perlu buat??????????????????

    Jumaat..

    Hari ni hari Jumaat..ramai yg menunggu kedatangan hari jumaat...sbbnyer adlh..rehat yg panjang..waktu keje yg rileks..(kadang2 la..)hari terkahir bekerja..tu pun bg yg kerja 5 hri seminggu..
    yeye..Esok cuti...seronoknyer.....
    So what's Plan 4 tomorrow..go to shopping..or just lepaking kt umah..so Sad..
    Jom pi Jenjalan...Tp nk g Mane ek..Emmmm..Makan tido jelh,....Gemuk lak..so???Nk xcercise ker..
    Bangun ke pepagi bute tu..ntah2 lpas solat tumbang balik..ayoyo...

    Yang lelaki hri ni pi lah solat jumaat..besar pahalanyer..Insyallah..
    so selamat hari jumaat..Esok Cutiiiiiiiiiiiiiiiiiiii..yezz..yezzz.....

    Aku Wanita Melayu: Part Time Job: "Nak cari part time job untuk dpt incoem sampingan..boleh bagi idea x.."

    Bertolak ansur adalah satu satunya resipi dalam membenihkan keharmonian rumah tangga. Oleh itu, jadikan sifat bertolak ansur itu panduan ke arah kebahagian dalam meniti hidup suami isteri agar dapat mengecapi apa yang dihajati dalam kerukunan perkahwinan


    Di petik dari laman Nurani

    Nak cari part time job untuk dpt income sampingan..boleh bagi idea x..






















    Gajah Mati

    Seorang pengurus sebuah Zoo mendapat panggilan telefon mengenai kematian seekor gajah di Zoo tersebut. Sebagai langkah pemeriksaan, pengurus tersebut telah pergi ke kandang gajah tersebut dan mendapati ada seorang lelaki menangis bersebelahan dengan bangkai gajah tersebut.
    Pengurus : Sebagai penjaga gajah, saya faham kesedihan yang kamu tanggung kerana apabila haiwan yang kita bela sudah mati.
    Lelaki : Saya bukan penjaga gajah ini, tuan. Tetapi sayalah yang ditugaskan untuk menggali kubur dan menanamnya.


    ---- sumbangan: 
    Fauzi
    dipetik dari cerita lucu dari internet..

     "Assalamualaikum..salam sejahtera...jom singgah blog saya..utk mengeratkan silaturrahim..

    Tentang Saya la..

    Assalamualaikum...Salam sejahtera utk seme blogger..Wish u all sihat ..Sy blogger baru ..Memang teringin nk memili blog sendir..untuk ape Ek??Entah la...Mybe untuk suke2 or satu dari kepentingan untk kite dptkn satu ilham untuk create mase depan..eh..ye ker..emmm...mungkin jugak kot...
    Sape Setuju...........Angkat Tangan...hihi.
    Name panggilan sy??Siti...Eda...Akak..Edut...Rohaida..Aida...Tu jelah kot yg diorang panggil..Tp sy Selesa klu org panggil sy eda..Nice kan?Umur??nak rahsia ker??Xpayah la...Umur da 29 thun..
    Still not married yet..But engaged already with Ahmad Syahrizan Fisal..Nk tgk gmbr die...Sile teroka blog sy saaampai hbis..
    Sy anak Ke2 dari 10 org adik beradik...Kak ngah la kan??
    Itu jelah kot takat nie..Come follow me!!!!

    About this blog

    Segala artikel di dalam blog nih adalah kepunyaan aku dan ada yang aku copy paste dari web2 lain untuk dikongsi bersama dan artikel2 yg boleh di sharing untuk korang yg membaca..berkongsi segala pengetahuan yang aku tahu...
    Tenkiu...(",)

    Blog Archive